HIDUP SUSAH.MUNGKIN BYK DOSA ''TIAP2 HARI CARI JOB HUNT'',, Selepas Mengamalkan Surah Al-Waqiah Terjadi Sesuatu.....

HIDUP SUSAH.MUNGKIN BYK DOSA ''TIAP2 HARI CARI JOB HUNT'',, Selepas Mengamalkan Surah Al-Waqiah Terjadi Sesuatu.....

Segala ketentuan dalam hidup ini telah pun ditetapkan oleh Allah samada didalam bab Jodoh, Ajal, Rezeki, dan semua dalam kehidupan kita.

HIDUP SUSAH.MUNGKIN BYK DOSA ''TIAP2 HARI CARI JOM HUNT'',, Selepas Mengamalkan Surah Al-Waqiah Terjadi Sesuatu.....
HIDUP SUSAH.MUNGKIN BYK DOSA ''TIAP2 HARI CARI JOM HUNT'',, Selepas Mengamalkan Surah Al-Waqiah Terjadi Sesuatu.....
Rezeki tidak akan datang bergolek tanpa usaha kita sendiri. Jangan lupa segala suruhan Allah dan tinggalkan segala Laragan-NYA.


ARTIKEL MENARIK:

1. TERNYATA NENEK INI BUKAN GILA...!!! Tapi Masalah Dia Di BUANG Anak-anaknya Di HUTAN.

2. Pagi Raya. Aku Lafaz CERAI Isteri Di Hadapan Semua Adik Beradik Hanya Kerana AIR !!!

Salam semua.

Sekadar berkongsi. Ambil yang baik, buang yang buruk.

Sy tak berhenti cari kerja, berbulan cari, padahal sy cari kerja part time je. Kedai high end, kedai makan, you name it, semua saya apply. Akhirnya sangkut satu company, buat sales, tapi takda basic, komisyen sahaja. Bidang pun sy tak minat. Kos nak pergi kerja lagi bukan murah. Lepas reject tawaran tu, saya fikir banyak kali, kenapa lah tak cuba je kerja tu, entah entah saya boleh perform, dapat la jugak gaji. Memang menyesal. So sy job hunt lagi, berbulan lamanya.

Saya terbaca confession kat page ni, pasal Al-Waqiah magnet rezeki. Ya, benar. Ada satu malam tu, lepas solat subuh, saya baca Al-Waqiah, niat utk dimurahkan rezeki. Tapi Allah sentuh hati saya malam tu. Menangis saya baca Al-Waqiah. Kenapa? Sebab saya baca maksud surah tu sekali. Saya ingat maksud surah tu berkait dengan rezeki, rupanya tidak.

Sayu hati masa baca, teringat banyak dosa saya buat sebelum ni. Saya buat solat sunat taubat. Zikir tak henti, mintak ampun tak henti, doa tak henti. Sampai saya letih. Esok nya saya sambung cari kerja semula. Then petang tu, saya bukak email, ada dua email dari company yang saya pernah apply.

Email pertama, mereka kata permohonan gagal, dalam hati saya, saya patut sedar diri, tak mesti buat ibadah satu malam, terus makbul doa, lagi lagi banyak dosa saya sebelum ni. Saya pun bukak email kedua, mungkin company ter-resend email sama. Tapi sbenarnya email kedua tu jemput saya pergi interview, untuk jawatan yang berbeza. Alhamdulillah, saya tahu tak mesti saya dapat kerja tu, tapi sekurangnya diberi peluang untuk pergi interview, dapat atau tak, tu Allah je boleh tolong.

Selang beberapa hari, saya dapat mesej dari bekas majikan saya, tanya saya free tak, nak mintak saya kerja dengan dia satu dua hari, Alhamdulillah. Sehari dua pun, ada jugak dapat duit dari tak buat apa. Malam yang sama, saya pergi berbuka puasa di masjid. Berkat terawih tiap malam juga agaknya, ada akak ni yang saya selalu bertegur kat masjid, dia tanya saya nak kerja tak. Gaji mahal, tapi part time. Alhamdulillah.

Nampak tak the power of dua’s on Ramadhan, the power of Al-Waqiah, the power of taubat, the power of ibadah. Tiga tawaran kerja part time sekali gus. Saya cari part time sebab saya duduk di negara orang, visa lagi beberapa bulan expired. Saya student di negara yang islamophobia kuat. Saya bertudung, Islam. Jadi memang lagi susah kalau nak dapat kerja.

Apa pun saya bersyukur sangat sekarang. Jadi yang belum dapat kerja, or duit asyik tak cukup, cuba lah baca Al-Waqiah, solat fardhu jangan tinggal. Lagi dekat kita dengan Allah, lagi Allah kasihi kita. Perancangan allah hebat, jadi jangan pernah putus asa.

Salam Ramadhan.

– Bunga Pastel

Sumber : IIUM Confessions

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post