“Saya Dengar Ada Menangis Sambil Jerit Tolong Abang, Tolong Abang, Kami Dapat Naik Tingkat 1 Jer Sebab Api Marak Sangat - Saksi

“Saya Dengar Ada Menangis Sambil Jerit Tolong Abang, Tolong Abang, Kami Dapat Naik Tingkat 1 Jer Sebab Api Marak Sangat - Saksi

“Saya dikejutkan dalam 5 pagi. Terdengar teriakan orang menjerit, terbakar,” kata Shahirman Shahril, 39, ketika menceritakan kejadian jeritan orang minta tolong ketika dikejutkan oleh kebakaran Pusat Tahfiz Darul Ittifaqiyah, Kampung Datuk Keramat.

“Saya Dengar Ada Menangis Sambil Jerit Tolong Abang, Tolong Abang, Kami Dapat Naik Tingkat 1 Jer Sebab Api Marak Sangat - Saksi
“Saya Dengar Ada Menangis Sambil Jerit Tolong Abang, Tolong Abang, Kami Dapat Naik Tingkat 1 Jer Sebab Api Marak Sangat - Saksi

“Jadi, ramai kawan-kawan usaha bantu dalam suasana masih gelap dan api sedang marak. Kami usaha bantu.

“Ada dua atau tiga pelajar tahfiz yang kami minta supaya terjun. Tapi, yang terjun semua melecur. Kami tak dapat bantu banyak kerana api marak.

“Ada beberapa kawan, jiran naik tingkat atas tapi semua sampai tingkat satu aje sebab api terlalu marak.

ARTIKEL MENARIK: [VIDEO] Saya Berjaya Larikan Diri Melalui Tingkap, Api Marak Dekat Pintu… – Pelajar
loading...

“Ada menangis, menjerit, kepanasan, tolong abang, tolong abang.” Katanya lagi.

Sementara itu, Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata berdasarkan laporan awal Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), pelan kedudukan pusat tahfiz itu belum lulus kerana tidak ikut spesifikasi keselamatan.

“Saya dimaklumkan, 22 pelajar dan dua warden maut dalam kejadian ini. Ketika meninjau lokasi kejadian, saya nampak mayat kanak- kanak itu dalam keadaan berhimpit dua penjuru asrama.

"Mereka dipercayai gagal keluar berikutan api sudah marah dan hanya satu pintu manakala semua gril tingkap pula dikunci," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Unit forensik, bomba dan polis akan segerakan semua urusan untuk memudahkan pengebumian, tambahnya lagi.


Sumber: Harian Metro via Siakapkeli

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post